Școala, un spațiu pentru sănătatea emoțională și socială a elevilor
Educația nu înseamnă doar cunoștințe academice, ci și dezvoltarea armonioasă a sănătății emoționale și sociale a elevilor. În acest sens, Asociația pentru sprijinirea pacienților cu tuberculoză multidrog rezistentă Filiala Constanța, în parteneriat cu Asociația Centrul de Dezvoltare Personală și Combatere a Comportamentelor de Risc derulează proiectul „Școala, un spațiu pentru sănătatea emoțională și socială a elevilor”, finanțat prin programul În Stare de Bine, un program anual de finanțare ce oferă granturi nerambursabile în valoare totală de 1 milion de euro pe an organizațiilor neguvernamentale din România. Programul este susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.
Adolescenții din orașul Cernavodă, un oraș mic afectat de dificultăți socio-economice, se confruntă cu vulnerabilități care pot influența sănătatea lor emoțională și socială. Proiectul vizează crearea unui climat școlar incluziv și suportiv pentru 120 de elevi cu vârste cuprinse între 12 și 15 ani și pentru cadrele didactice din două instituții de învățământ din Cernavodă:
- Școala Gimnazială Nr. 2 Cernavodă
- Școala Gimnazială din cadrul Liceul Teoretic „Anghel Saligny” Cernavodă
Scopul principal al proiectului este de a dezvolta bunăstarea socio-emoțională a elevilor și de a sprijini cadrele didactice să devină adevărați facilitatori empatici, capabili să ofere suport psihosocial elevilor.
Proiectul este structurat în jurul a două obiective principale:
O1: Dezvoltarea cu 15% a abilităților socio-emoționale pentru 120 de elevi din două școli gimnaziale din Cernavodă, în decursul a 5 luni.
O2: Formarea și capacitarea a 15 cadre didactice pentru a deveni facilitatori empatici, care să ofere suport psihosocial elevilor.
Pentru a atinge aceste obiective ambițioase, proiectul include o serie de activități bine structurate:
Amenajarea spațiilor sigure și prietenoase:
Sălile de clasă și zonele comune vor fi transformate în spații care promovează sănătatea emoțională și sănătatea socială, creând un mediu în care elevii să se simtă în siguranță.
Ateliere pentru elevi:
Atelierele de dezvoltare a abilităților socio-emoționale vor ajuta elevii să învețe să comunice eficient, să-și gestioneze emoțiile și să-și dezvolte empatia.
Formarea cadrelor didactice după modelul PERMA:
Profesorii vor fi instruiți să sprijine elevii din punct de vedere psihosocial, folosind principiile modelului PERMA (Pozitivitate, Implicare, Relații, Semnificație, Realizări).
Zone de informare și campanii de conștientizare:
Pe holurile unităților de învățământ vor fi amenajate zone de informare, iar elevii, împreună cu cadrele didactice, vor dezvolta campanii de conștientizare cu privire la sănătatea emoțională și socială sau alte teme de interes.
Activități de evaluare și reflecție:
Prin focus grupuri și sesiuni de brainstorming, elevii și profesorii vor dezvolta și implementa un calendar de activități care să promoveze bunăstarea în școală.
Prin dezvoltarea abilităților socio-emoționale la o vârstă timpurie, proiectul contribuie la formarea unor tineri mai echilibrați, empatici și capabili să gestioneze mai bine provocările vieții. De asemenea, cadrele didactice vor fi mai bine pregătite să ofere suport emoțional elevilor, consolidând astfel relația profesor-elev și creând un mediu școlar mai incluziv.
Comunicarea și sprijinul comunității
Proiectul pune un accent deosebit pe implicarea comunității în susținerea sănătății emoționale a elevilor. Activitățile de comunicare urmăresc să crească nivelul de conștientizare și să încurajeze susținerea inițiativelor similare.
Perspectivele viitoare
Acest proiect deschide drumul către o abordare mai holistică a educației în Cernavodă, punând sănătatea emoțională și sănătatea socială pe lista de priorități. Prin sprijinul partenerilor și al comunității, inițiativa poate fi extinsă și replicată în alte instituții de învățământ din județul Constanța. Ne dorim ca rezultatele acestui proiect să inspire și alte comunități să investească în sănătatea socio-emoțională a tinerilor, construind împreună un viitor mai bun.
Acest articol este realizat în cadrul proiectului „Școala, un spațiu pentru sănătatea emoțională și socială a elevilor”, derulat de Asociația pentru sprijinirea pacienților cu tuberculoză multidrog rezistentă – Filiala Constanța, în parteneriat cu Asociația Centrul de Dezvoltare Personală și Combatere a Comportamentelor de Risc și finanțat prin programul În Stare de Bine, susținut de Kaufland România și implementat de Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile.